Jak na chřipku a nachlazení

Nejlepší obranou je útok - to v případě onemocnění neplatí úplně. Nejlepší obranou pro naše zdraví je prevence. Nejvíce náchylní na nachlazení a ke chřipce jsme při změně ročních období, jaká jsou tedy doporučení?

Dle tradiční čínské medicíny nachlazení souvisí s přírodou. Na podzim se přece stromy zbavují listí a míza se stahuje ke kořenům, je to období, kdy se i naše energie v souladu s přírodou začíná stahovat dovnitř. Tento poznatek může pomoci pochopit pochody těla. My tak v pravou chvíli můžeme zapojit prevenci sezónních onemocnění.

Když viry útočí

Viry jsou nejmenší z mikroorganismů. Virových infekcí je kolem nás mnohem více než těch bakteriálních. Viry nemají vlastní buňku, napadají ty naše, okupují je, přeměňují ve svůj prospěch a tím je ničí. Může se zdát, že virů je kolem nás stále víc a víc, ale není to pravda. Překvapivě je jich tu stejný počet jako v minulosti. Ovšem obrovský nárůst lidí na této planetě a životní styl ulehčují přenos viru a jeho šíření.

Jenom náš vlastní imunitní systém je schopen zbavit tělo škodlivých virů. První překážkou při jejich vstupu do těla jsou sliznice dýchacích cest a mandle. Pokud nevítaného návštěvníka tyto bariéry zvládnou, vydají signál k tvorbě protilátek, které si s viry poradí definitivně. I když to nějakou dobu trvá.

Jak poznáte nachlazení?

Útok miniaturních záškodníků poznáte podle nepříjemných, ale zpravidla ne nebezpečných příznaků, jako jsou kýchání, bolest v krku, rýma, kašel, bolest hlavy, často i dva tři dny trvající zvýšená teplota. Léčba spočívá v mírnění příznaků analgetiky, antipyretiky a léky proti bolesti snižujícími zároveň teplotu, doplňky stravy posilující imunitu, vitaminem C. Nezapomeňte na dostatečný přísun tekutin, ideální je teplý čaj s citronem. Důležité je také dodržování klidu na lůžku. Průběh nemoci je obvykle bez komplikací.

Rýma

Od ucpaného nosu si můžeme pomoci sprejem s dekongescenty, což jsou látky uvolňující ucpaný nos. Tyto spreje ovšem neužívejte delší dobu než jeden týden. Vhodná je kombinace s isotonickým roztokem mořské vody, která sliznici zvlhčí. Existují i hypertonické roztoky mořské vody, ty ucpaný nos také krásně uvolní. Největší výhodou mořských vod je jejich možnost dlouhodobého užívání.

Kašel umí pěkně potrápit

Kašel je charakteristickým příznakem onemocnění plic a dýchacích cest, je to vlastně významný obranný reflex. Tento reflex zajišťuje průchodnost dýchacích cest, které jsou dočasně uzavřeny hleny. Kašel se rozvine náhle a vyvolává podráždění průdušnice, velkých průdušek nebo pohrudnice. Na jeho vzniku se může podílet množství virů nebo bakterií. Rozlišujeme kašel produktivní, kdy se tvoří již zmíněné hleny, nebo suchý kašel. Produktivní kašel je nutné léčit léky ze skupiny expektorancií. Používáme přípravky na odhlenění, mohou být i přírodní, které pomohou hleny vykašlat. Suchý dráždivý kašel není vyvolán zvýšeným množstvím hlenu, může tedy vzniknout v každém úseku dýchacích cest na začátku zánětu nebo jako důsledek jakéhokoli jiného dráždění a léčíme ho jiným způsobem. Většinou se používají přípravky na tlumení kašle, tzv. antitusika. Kašel, a to i krátkodobý, není dobré podceňovat. Nedojde-li v průběhu několika dní ke zlepšení, je nutná návštěva lékaře.

Jak na chřipku?

Skutečná chřipka je narozdíl od virózy doprovázena vysokou horečkou, bolestmi hlavy, svalů a kloubů. Jsme unavení, malátní a trpíme nechutenstvím. Akutní fáze zpravidla odezní po pěti až sedmi dnech, asi v pětině případů však na ni může navázat bakteriální infekce. Ta velmi často vede k zánětu průdušek.

Chřipku nikdy nepodceňujte. Jedinou prevencí proti chřipce je očkování. Léky na běžnou chřipku nejsou, léčíme spíše její symptomy. Výbornými pomocníky při vašem zápolení s chřipkou jsou některé vitaminy a minerální látky, bolest svalů zmírní analgetika, horečku snižujeme antipyretiky. Na bolest v krku zabírají různé přípravky s lidokainem, či s protizánětlivými složkami. Imunitu zvýšíme přísunem zinku a vitaminu C, který se infekce nebojí. Je třeba zdůraznit, že antibiotika nejsou v žádném případě léky proti chřipce ani jiné virové nákaze. Nikdy nezapomínejte na pravidelný přísun tekutin.

Ačkoliv není nachlazení nic příjemného, jednou za čas je dobré dokonce nějakou virozu prodělat, aby si organismus vytvořil protilátky.

A nezapomeňte na to nejdůležitější: SMÍCH LÉČÍ.