Chráníte se dostatečně před žloutenkou?

V posledních měsících se v Jihomoravském kraji rapidně šíří infekční žloutenka – virová hepatitida typu A. Víte, jak se žloutence účinně bránit a jaké jsou její příznaky?

Situace v Jihomoravském kraji je opravdu tíživá. Od začátku tohoto roku je evidováno 10x více případů žloutenky oproti předchozím rokům. Nejvíce případů je v Brně a jeho okolí (80%). Nejčastěji onemocnění postihuje lidi ve věku 20 až 44 let, nevyhýbá se ovšem ani ostatním věkovým kategoriím.

Infekční žloutenka - nemoc špinavých rukou

Ne nadarmo se žloutence přezdívá nemoc špinavých rukou. Nákaza se šíří od osoby k osobě, a proto je velice důležité dodržovat základní zásady hygieny rukou. To znamená mýt si ruce po každém použití toalety a před každým jídlem. Situace je však těžší kvůli pěknému počasí, kdy hodně času trávíme venku, jíme venku a někdy není možnost umýt si důkladně ruce. Nebo na to jednoduše zapomeneme. Společenské akce jsou bohužel také příhodným místem pro šíření žloutenky.

Nebezpečí tedy číhá ze všech stran. Dodržování následujících zásad je však účinnou prevencí.

Dodržujte!

Důsledné mytí rukou teplou vodou a mýdlem.

• Myjte si ruce vždy po použití toalety a před každým jídlem.
  • Po návratu domů z venku (z MHD, z nákupu apod.) si ruce ihned umyjte.

Nedělte se o svačinu, o pití ani o nic jiného.

• Nepijte z jedné láhve, mějte vždy svůj nápoj a nikomu nedávejte ochutnat.
  • Neochutnávejte cizí jídlo, nedávejte ochutnat ani nikomu jinému.
  • Nesdílejte cigaretu ani vodní dýmku.

Pozor na plechovky.

• Přestože máme v České republice velmi přísné předpisy upravující skladování potravin a nečistoty by se na plechovkách vyskytovat neměly, raději si plechovku omyjte čistou vodou. Dobrým řešením je také použití brčka.

Kontrolujte své děti!

• Nabádání dětí k pravidelnému umývání rukou je v každé domácnosti rutina. Nyní buďte ještě důslednější! Doma děti kontrolujte a do školy jim pro jistotu přibalte desinfekční gel se vzkazem: "Ruce! Mám tě ráda, máma."

Malé balení desinfekčního prostředku.

• Pořiďte si praktické malé balení desinfekce či desinfekčních ubrousků. Vejde se všude - do kabelky i do kapsy. A až zase nebudete stíhat a dáte si ve spěchu jídlo někde venku, desinfekce přijde vhod.

Očkování

Proti tomuto typu žloutenky je také možné se nechat očkovat. Zvláště pokud pracujete v oblasti, kde je pravděpodobnost nákazy vysoká (pokladní, pracovníci ve zdravotnictví, řidiči autobusů apod.), uvažujte o očkování. Informujte se u svého praktického lékaře nebo navštivte například webové stránky očkovacího centra Avenier.

Jaké jsou příznaky nemoci?

Infekční žloutenka je virové onemocnění, které postihuje jaterní tkáň. Virus se do těla dostane ústy, proto je natolik důležité dodržovat hygienu. První projevy nemoci se objeví obvykle po 14 až 50 dnech od nákazy virem. V první fází onemocnění se cítíte jako při chřipce. Obvyklé příznaky jsou následující:

• zvýšená teplota
  • bolesti svalů a kloubů
  • nevolnost, nechutenství, zvracení
  • zežloutnutí očního bělma
  • žluté zabarvení kůže
  • v některých případech tmavší moč a světlá stolice

Průběh onemocnění je různý a některé příznaky se nemusí projevit. Pokud máte podezření, že jste se žloutenkou nakazili, okamžitě navštivte svého lékaře. Ten určí vaši diagnózu na základě vyšetření a krevních testů.