Jak na gynekologické potíže?

Každá z nás už to určitě někdy zažila. Objeví se takový zvláštní pocit, svědění, pálení, výtok... Co dělat? Jak nejúčinněji se potíží zbavit? Jak jim předcházet? Pokud si přesně tyto otázky pokládáte, zde najdete pár rad a odpovědí.

Proč vznikají vaginální záněty?

V celém těle, samozřejmě i v pochvě, se nachází celá řada mikroorganismů (bakterie, kvasinky,...).
Pokud dojde k přemnožení některého z nich, objeví se zánět. Aby k tomu nedocházelo, jsou v pochvě přítomny laktobacily, tzv. vaginální mirkoflóra. Jsou to bakterie mléčného kvašení, které přeměňují cukr na kyselinu mléčnou, a tak udržují v pochvě kyselé prostředí. Navíc tvoří i látku bránící zánětu.

Narušení vaginální mikroflóry

Nepříznivě vaginální mikroflóru ovlivňuje používání antibiotik, hormonální antikoncepce nebo nesprávná intimní hygiena (mokré plavky, parfémovaná mýdla, tampony, vložky,...). Dále pak příliš těsné oblečení a spodní prádlo z umělých a neprodyšných materiálů, stres, strava bohatá na cukry a časté střídání partnerů. To vše vytváří velmi příznivé prostředí k přemnožení bakterií a kvasinek v pochvě a ke vzniku zánětu.

Nejčastějším zánětem je vaginální mykóza způsobená přemnožením kvasinky Candida albicans. Patří mezi mikroorganismy běžně se vyskytující v těle. Pokud se ovšem přemnoží, nastává problém.
Typickými příznaky mykózy jsou svědění, pálení v pochvě a také hustý bílý hrudkovitý výtok.

Jak na léčbu?

Jakmile se mykóza objeví, je dobré začít s léčbou co nejdříve a udeřit na ní na všech frontách.
K léčbě vaginálních mykóz existuje na trhu celá řada volně prodejných přípravků s obsahem antimykotik, např. Canesten, Gyno-Pevaryl, Clotrimazol AL, Jenamazol... Existují jak ve formě tablet na zavádění, tak i krémů.

Tablety zavádíme na noc, co nejhlouběji do pochvy ručně nebo pomocí přiloženého jednorázového aplikátoru. Přípravky jako např. Jenamazol krém, Canesten Gyn krém jsou opatřeny jednorázovými aplikátory, které usnadní zavedení krému do pochvy. Přípravky je nutné spotřebovat celé, aby se zabránilo navrácení mykózy.

V případě zevních příznaků mykózy, jako je svědění a pálení, je dobré natírat zevní genitál krémy s obsahem antimykotik určené pro zevní užití, např. Canesten krém, Clotrimazol AL krém, a to minimálně 2-3x denně. Tyto krémy jsou také určeny pro přeléčení sexuálního partnera, aby se zabránilo opětovnému nakažení ženy.

Doplňkovou léčbou jsou vaginální výplachy, např. Clogin, Aflovag, které obsahují kyselinu mléčnou, a tím obnovují kyselé pH v pochvě. Dále obsahují výtažky z rostlin (např. heřmánek, měsíček, tea tree oil, aloe vera, vilín), díky kterým působí dezinfekčním a zklidňujícím účinkem. Jednorázové lahvičky jsou připravené k okamžitému použití. Celý obsah lahvičky se vyprázdní do pochvy. Při mykóze se aplikují ráno po dobu 3-5 dní. Dají se použít i jednorázově po sportu, po návštěvě bazénu, sauny nebo po pohlavním styku jako prevence vzniku zánětu.

Mykóza v těhotenství

Těhotné jsou k mykotickým infekcím náchylnější. Je to z důvodu hormonálních změn v krvi těhotných žen. Zvyšuje se hladina estrogenu. Zároveň je v pochvě větší množství polysacharidu glykogenu. Obojí přispívá k nerovnováze vaginální mikroflóry a je tak příčinou zvýšené náchylnosti poševní sliznice k mykotickým infekcím.

Jak už je zmíněno výše, existuje celá řada volně prodejných přípravků k léčbě mykózy. Jsou vhodné i v těhotenství.

Ovšem v těhotenství není samoléčba vhodná. Je dobré zajít ihned po objevení prvních příznaků za svým gynekologem.

Gynekolog zhodnotí stav a doporučí správnou léčbu. Jsou sice babské rady (např. sedací koupele v heřmánku, zevně aplikovat jogurt), které mohou sice mírně ulevit, ale rozhodně mykózu nevyléčí. Jen zbytečně budete oddalovat léčbu a mykóza se bude potom léčit delší dobu.

Hygiena půl zdraví

V zájmu zachování zdraví intimních partií je třeba dodržovat dostatečnou, ale ne přehnanou hygienu. Té nejsnadněji docílíme používáním gelů či pěn pro intimní hygienu.
Mycí pěna Ginexid, s obsahem rostlinných výtažků z heřmánku, vilínu a tea tree oleje, poskytuje ideální péči o intimní partie a to jak v případě mykózy, tak i při každodenní péči, po návštěvě bazénu, po menstruaci,...

Mycí pěna Gynexid je skvělá pro každou situaci.

Asi nejčastěji používanými přípravky jsou mycí gely (např. Lactacyd, Chilly). Díky obsahu kyseliny mléčné obnovují kyselé pH a spolu s výtažky z rostlin (měsíček, heřmánek) tvoří komplexní péči o pravidelnou hygienu intimních partií.

Jistou zvláštností je mycí gel Saforelle, který neobsahuje kyselinu mléčnou, ale pouze výtažek z lopuchu, který působí zklidňujícím a zvláčňujícím účinkem, a tak je vhodný pro podrážděnou a citlivou pokožku. Přípravky s obsahem kyseliny mléčné totiž mohou u některých jedinců působit dráždivě, takže je tento mycí gel vhodnou alternativou. Navíc ho mohou používat pro intimní hygienu i muži.

Pár doporučení na závěr

1. Používat pravidelně přípravky pro intimní hygienu. Po návštěvě bazénu, sauny, po menstruaci, pohlavním styku použít kromě mycích gelů a pěn, i přípravky k výplachu.

2. Nezůstávat v mokrých plavkách. Nosit bavlněné prádlo a vyvarovat se prádlu z umělých a neprodyšných materiálů. Ženám, kterým se potíže vracejí, je doporučeno spodní prádlo přežehlit.

3. Zejména při léčbě antibiotiky nezapomínat na užívání probiotik. Lze zvolit probiotika pro vnitřní užívání, ale také je možné použít probiotika určená k zavedení do pochvy (Vagilact, Gynocaps,...).

4. Nebát se vyhledat odbornou pomoc. Důležité je zahájit léčbu co nejdříve. V lékárně vám s problémem rádi a diskrétně poradíme a zvolíme ten nejvhodnější přípravek.

5. Při léčbě mykózy je nutné vždy celý přípravek dobrat. Nezapomenout přeléčit i partnera. Pokud se potíže během tří dnů nezlepší, obraťte se na svého gynekologa.

Intimní hygiena v akci

Autorka článku: Mgr. Pavlína Seitlová