První pomoc a prevence vaginálních potíží

Riziko vzniku vaginálních mykóz a gynekologických zánětů nehrozí pouze v létě, ale také v době snížené imunity organizmu po dobu nemoci, při léčbě antibiotiky, při nošení těsného prádla a také při sprchování se ve veřejně přístupných šatnách tělocvičen a fitness center. Hlavním projevem tohoto onemocnění bývá nepříjemné svědění nebo pálení v oblasti poševního vchodu, nezřídka doprovázené výtokem. Kvasinky Candida albicans, které jsou běžnou součástí mikrobiálního prostředí pochvy, se přemnoží a tím způsobí infekci.

Kdo může za vaginální infekce? Nejčastějšími původci vaginitid jsou bakterie a plísně (kvasinky).

Na pozadí různých infekcí totiž může stát nerovnováha v přirozeném prostředí a mikroflóře intimních partií. Častější sprchování a nadměrná opatření tělesné hygieny mohou také vést k narušení přirozené poševní mikrofóry. Gynekologové u intimní hygieny doporučují  používat speciální mýdla určená pro intimní hygienu např. GinexidLactacydSaforelleCanesten IntimGelTea Tree OIl.

Jak vzniká vaginální mykóza?

Poševní sliznice je proti infekcím za normálních okolností chráněná přirozeným mírně kyselým prostředím, které je vytvářeno mléčnými bakteriemi – laktobacily a dalšími mikroorganismy. Za určitých podmínek však může dojít k porušení rovnováhy poševního prostředí. Tím vznikají bakteriální nebo mykotické infekce.

Vaginální mykóza je běžné onemocnění, které postihuje alespoň jednou za život téměř 75 % dívek a žen a více než polovina z nich jím trpí opakovaně. Dá se spolehlivě a rychle odstranit, avšak svědění, pálení a výtok působí nepříjemně.

Příčiny vzniku vaginální mykózy :

• zapaření vagíny, dlouhodobé setrvávání v mokrých plavkách nebo vlhkém oblečení
  • časté koupání ve velmi horké vodě
  • používání parfemovaného toaletního papíru, vlhčeného toaletního papíru
  • častá návštěva vířivek či veřejných bazénů
  • nošení příliš těsného spodního prádla a prádla z neprodyšných syntetických materiálů či punčocháčů
  • užívání antibiotik
  • těhotenství
  • nedostatečná kompenzace diabetu
  • užívání antikoncepce
  • hormonální léčba
  • oslabený imunitní systém
  • pohlavní styk
  • stres

Typické příznaky vaginální mykózy jsou:

• pálení
  • svědění
  • zarudnutí
  • otok vnějších genitálií
  • hustý nezapáchající výtok podobný tvarohu
  • bolest či pálení při močení a při sexu
  • Vaginální mykóza & sex

Přesto, že kvasinková infekce není považována za pohlavní nemoc, může být přenesena z člověka na člověka prostřednictvím pohlavního styku, a to i orálního.​​

• Léčba vaginální mykózy

• Na méně rozvinuté vaginální kvasinky obvykle dobře zabírají volně prodejné masti či kapsle a průvodní jevy zpravidla zmizí do týdne.
  • Z tablet doporučujeme Gynimun Intim careLomexinCanesten Gyn Combi.
  • Z doplňků stravy Gynimun Dual ProtectGynimun Trio variace.
  • Z čípků Ginexid, Gynimun Rapid.
  • Z gelů a krému doporučujeme např. LactoFeelHydrofemin Plus.
  • Z krémů VitagynCCanesten Gyn
  • K vaginálním  výplachům např.roztok RosalginGinexid výplachClogin.
  • Kdy se vypravit k lékaři

Přestože mnohé léky na kvasinkovou infekci seženete i bez receptu, je lepší podstoupit lékařské vyšetření, které potvrdí původce potíží. Rozhodně se ihned vypravte za lékařem v těchto případech:

•  Příznaky kvasinkové infekce vás trápí poprvé

• Jste mladší 18let

• Jste nebo můžete být těhotná

• Přes samoléčbu příznaky vaginální mykózy přetrvávají symptomy déle než 3 dny

• Mykózy se často opakují
  • Pozorujete další netypické příznakynapř. zvýšenou teplotu, zapáchající výtok či bolesti břicha                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Vše najdete u nás na e- shopu www.lekarnatypos.cz