Jak bojovat s chřipkou a nachlazením?

Bacily řádí všude kolem nás a může se stát, že i ty nejodolnější z nás prostě donutí zalézt do postele. Dnes Vám přinášíme menší info, jak vlastně rozeznat chřipku od nachlazení a jak s tím hezky zabojovat.

Obě dvě nemoci jsou nepříjemné, chřipka ale narozdíl od nachlazení může mít mnohem závažnější důsledky. Jak je rozeznat?

Rýmu nebo chřipku člověk chytne velmi lehce. Stačí, aby jste prochladli nebo se nacházeli v blízkosti jiného nemocného. Chřipka i nachlazení jsou nemoci dýchacích cest a mají podobné příznaky – dostaví se rýma, kašel, pálení v hrdle, bolest hlavy nebo svalů a zvýšená tělesná teplota. Zatímco při nachlazení se člověk cítí špatně pár dní, chřipka se nás může držet až několik týdnů a v krajních případech může vést až k zápalu plic nebo jiným zavážnějším onemocněním.

Nástup nemoci
Nachlazení přichází postupně a příznaky se pomale zhoršují. Jako první obvykle přichází bolest v krku, která během několika dnů zmizí a vystřídá ji rýma a ucpaný nos. Chřipka přijde zpravidla velmi rychle a začíná vysokou teplotou, výraznou únavou a bolestí svalů.

Teplota
Při nachlazení se může tělesná teplota zvýšit, u dospělých ale nejsou vysoké teploty běžné a nepřekračují více než 38 °C (neplatí u malých dětí). Zatímco chřipka nás umí potrápit pořádnou horečkou, teplota se může vyšplhat až na 40 °C. Vysoké teploty obvykle doprovází zimnice a třesavka.

Průběh
Průběh chřipky je mnohem dramatičtější. U nachlazení pravděpodobně budete unavení, ale u chřipky je úbytek sil velmi výrazný. Dalšími možnými příznaky chřipky mohou být nevolnost, zvracení, průjem, zácpa či nechutenství.

Kašel
Kašel u nachlazení přichází teprve po několika dnech (čtvrtý nebo pátý den), když nejhorší příznaky odezněly. U chřipky se kašel objevuje od začátku a jedná se o dráždivý suchý kašel. Po několika dnech se změní na vlhký kašel a dojde k vykašlávání hlenů.

Pozor na přecházení
Nachlazení trvá obvykle týden, chřipka se nás můžedržet až 14 dní. Než budeme úplně fit může trvat i měsíc. S rýmou i chřipkou byste se měli léčit doma v posteli. Zatímco rýma stačí “proležet” alespoň první 3 dny, chřipka by se za žádnou cenu neměla podceňovat. Přecházení chřipky může vést k zápalu plic, zánětu dýchacích cest, srdečního svalu nebo mozkových blan. Je proto důležité chřipku pořádně vyležet.

Které potraviny je ideální konzumovat jako prevenci proti chřipce a nachlazení?
Doporučujeme poctivou drůbeží polévku či jiný masový vývar, kterým do organismu dodáte vitamíny, minerály a bílkoviny, které tělo pomohou k rychlé regeneraci.
Česnek je taky skvělým pomocníkem v boji proti nachlazení, působí totiž proti bakteriím, virům a plísním.
Med, který je protibakteriální, v podobě ideálního nápoje proti kašli – lžička medu rozmíchaná ve skleničce teplého mléka. Skvělým pomocníkem proti ucpanému nosu a potlačení kašle je zázvor a skvělý je v podobě čaje. Zázvor a horské čaje působí antioxidačně, posiluje imunitu, stimuluje krevní oběh a uvolňuje ucpané dutiny.
Na rýmu také skvěle funguje heřmánek, výborný je jak k inhalaci silného výluhu, tak jako horký čaj, protože působí protizánětlivě a uvolňuje dutiny. Samozřejmě jako prevence proti virům a bakteriím působí také dostatečný přínos vitamínů a minerálů, tzn. ideální je denně přijímat tři porce ovoce (100 g – 150 g/porce) a dvě porce syrové zeleniny (50 g/porce).

Jak se těmto onemocněním vyhnout?
Významnými prvky prevence proti těmto onemocněním jsou:

- zdravý životní styl – aktivní pohyb, otužování
- dostatečný přísun vitamínů.
- správná hygiena – časté mytí rukou, větrání místností, užívání jednorázových kapesníků/ručníků.
- očkování.

Suplementy, které pomáhají v boji proti nachlazení a chřipce?

Vitamín C slouží jako doplněk k prevenci a léčbě nachlazení. Obecně pomáhá posilovat imunitní buňky, které nás chrání před patogeny. To znamená, že jeho pravidelné užívání by vám mělo sloužit jako prevence, abyste virus nachlazení či chřipky vůbec nedostali. Vitamin C Premium DuoGS Vitamin C se šípky.

Vitamín D - náchylnost na chřipku a nachlazení v zimním období může souviset s menší expozicí slunečního záření, a tudíž nižší produkcí vitamínu D. Liposomální viatmín D3+K2Jamieson vitamin D3.

Vitamín A je jedním z nejdůležitějších mikronutrientů pro zdravý imunitní systém. Je nezbytný pro udržení zdravého zraku, podporu růstu a ochranu zdravého hlenu v těle. Je známý jako protizánětlivý vitamín. Medph Vitamin A+DJamieson Vitamin A+D.

Vitamíny skupiny B nejenže posilují imunitu a jejich suplementace by měla být pravidelná i v době, kdy jste zdraví, navíc pomáhají zvládat stres, doplňují energii a je obzvlášť důležité přijímat je během fyzické a psychické zátěže. Tou jsou i nachlazení a chřipka, během nichž se z našeho těla vyčerpává veškerá naše energie, kterou je potřeba doplnit, aby náš organismus zvládal boj s virem. B-Komplex ForteB-Komplex Forte Generica.

Echinacea
Echinacea je populární bylina, která se již staletí využívá v přírodní medicíně k léčbě mnoha onemocnění. V dnešní době ji najdete jako součást volně prodejných léků k léčbě nachlazení, chřipky či onemocnění horních cest dýchacích. Při denním užívání může echinacea snížit riziko a trvání respiračních infekcí. TOPVET Echinacea kapkyTopvet Třapatka tablety.

Vše najdete na našem webu www.lekarnatypos.cz