Diabetes neboli cukrovka. Dá se tomuto onemocnění předejít?

Česká republika se řadí mezi země s největším počtem diabetiků v Evropě. Za posledních 20 let u nás vzrostl počet cukrovkářů o 68 %. Onemocnění je spojeno zejména se životním stylem. Patříte do skupiny potenciálních pacientů? Poradíme vám, jak diabetes rozpoznat a účinně s ním bojovat.

Proč diabetes vzniká?

Diabetes mellitus je souhrnný název pro skupinu onemocnění, která se projevují zvýšenou hladinou cukru v krvi neboli hyperglykemií. Hladinu cukru v krvi reguluje hormon inzulin. Pokud máme inzulinu málo, nemohou buňky našeho těla cukr z krve získávat a využít jej jako zdroj energie – cukr zůstane v krvi nevyužit.

Cukrovku dělíme na dva základní typy – diabetes 1. typu a diabetes 2. typu. První typ cukrovky se řadí mezi autoimunitní choroby, kterým lze jen těžko zabránit, a vzniká proto, že jsou vlastním imunitním systémem člověka ničeny buňky slinivky břišní, které produkují hormon inzulin. Pacient je pak celoživotně odkázán na podávání inzulinu injekčně či pomocí pera. Tento typ diabetu se u lidí objevuje nejčastěji kolem 15. roku života, onemocnět jím však mohou i novorozenci nebo starší lidé.

Druhý typ cukrovky vzniká většinou až v dospělém věku a bohužel si ho způsobujeme my sami. Jeho hlavní příčinou je totiž zejména nezdravý životní styl. V případě diabetu 2. typu je organismus schopen produkovat jen minimální množství inzulinu, anebo nedokáže inzulin efektivně využít. Tímto typem cukrovky u nás trpí 92 % procent pacientů, kdežto životním stylem nezpůsobenými typy jen 8 %.

Mějme se na pozoru

Nezdravá nepravidelná strava plná tuků a cukrů, minimum pohybu, žádná životospráva, stres, nedostatek relaxace… Sedí to i na vás? Pokud u vás cukrovka 2. typu ještě diagnostikována nebyla, změňte včas svůj životní styl. Ze zmíněných příčin totiž trpí diabetem až 10 % tuzemské populace!

Podle údajů Diabetické asociace ČR se s cukrovkou léčí na 860 000 osob. Z výsledků studie však vyplývá, že dalších zhruba 250 000 osob o svém onemocnění vůbec neví.

Diabetes je v současné době nevyléčitelný. Cílem léčby diabetu je proto bránit vzniku komplikací a umožnit tak zkvalitnění a prodloužení života pacientů. A jak tedy cukrovku rozpoznáme?

Příznaky diabetu 2. typu

Ne nadarmo se říká, že cukrovka nebolí. Její příznaky proto lidé často nevnímají nebo jim nepřikládají dostatečný důraz. Jenže neléčený diabetes dokáže s naším organismem nadělat pořádnou paseku. Na zdravotní komplikace spojené s diabetem zemře každý rok více než 20 000 pacientů. Přitom včasná léčba dokáže tuto zákeřnou nemoc utlumit. K úspěchu léčby je však zapotřebí odhalit cukrovku již v jejím raném stádiu.

Pociťujete nesnesitelnou až neuhasitelnou žízeň a malátnost? Chce se vám často na toaletu a překvapuje vás vydatné močení? Cítíte, že máte zamlžené vidění a trápí vás svědění pokožky těla? Jste pořád unaveni? Na nic nečekejte a co nejrychleji navštivte svého lékaře. Tyto symptomy totiž mohou signalizovat, že má vaše tělo problém s inzulinem. Zejména ukrutná žízeň a velmi časté močení jsou typickým příznakem cukrovkového stavu. Když se totiž zvyšuje hladina cukru v krvi, ledviny nedovedou cukr udržet a propouštějí jej do moči - přebytky glukózy s sebou strhávají molekuly vody. Čím je vyšší hladina glykemie, tím větší množství moči tělo vyprodukuje. Proto je pak člověk nucen hodně pít a nápadně často „chodit na malou“.

Braňte se včas

Patříte mezi ty, kteří mají cukrovku v rodině a říkají si, že s tím tak „holt musí počítat“? V „diabetických“ rodinách je skutečně pravděpodobnost onemocnění vyšší, avšak při dodržení zásad zdravého životního stylu není vůbec nutné, aby se diabetes objevil i ve vaší generaci. V rodině totiž cukrovku máme i díky tomu, jak vypadá ono rodinné stravování. Zeleninu si dopřáváme maximálně v podobě dušeného zelí ke kachně, jako smažený květák, sterilované okurky anebo třeba v bramborovém salátu plném majonézy. Tyto rodinné recepty a stravovací zvyklosti se dědí a s nimi se dědí také sklon k diabetu 2. typu. Obezitou dnes trpí nejen starší osoby, které už mají méně pohybu, ale i děti a lidé v produktivním věku. Pokud však včas zasáhnete, můžete cukrovku ze své rodiny klidně vyhnat.

Prevence diabetu

Jak se chovat, aby na vás cukrovka nemohla? Není jiné rady, než změnit životní styl. Prvním krokem je proto samozřejmě strava. S nadsázkou lze říci, že diabetes 2. typu a obezita jsou spojené nádoby. Většina „cukrovkářů“ je obézních a zase naopak - většina obézních lidí má cukrovku 2. typu, anebo k ní spěje. Dříve byl tento typ cukrovky označován jako „stařecká cukrovka“, ale to už dávno neplatí. Choroba se u lidí s nezdravým stylem života objevuje nejčastěji kolem čtyřicítky, největší výskyt pak bývá v rozmezí 55 až 65 let. Abychom se cukrovce vyvarovali, měla by se nám na talíři objevovat nejčastěji čerstvá zelenina a ovoce, libové maso, oříšky, cereálie. Naopak smažené pokrmy, dezerty, jídla z fast foodů a tučná jídla bychom si měli dopřávat opravdu svátečně. Myslete i na přísun vitamínů. Třeba ty od MedPharma přispívají k udržení normální hladiny cukru v krvi.

Zdravá strava je prvním krokem v prevenci diabetu.

Změnili jste jídelníček? Výborně. Teď přidejte pohyb. Nemusí jít nutně o zvedání činek v posilně. Stačí aktivita přiměřená věku a kondici. Zkuste vyměnit dojíždění autem, pokud to není nezbytně nutné, a projděte se na zastávku. Místo eskalátoru jděte po schodech. Sobotní „televizní večer“ vyměňte za hodinku plavání a následný odpočinek v sauně. Zdravý životní styl nemusí nutně znamenat desítky uběhnutých kilometrů denně. Myslete však na to, že pohyb zlepšuje schopnost průniku cukru do buněk. Nedostatečný pohyb má za následek snížení citlivosti inzulínových receptorů o třetinu až polovinu. Naopak delší kontinuální pohybová zátěž střední intenzity tuto citlivost až o polovinu zvyšuje. Ideální je tak „aktivní hodinka“.

Nezapomínejte na prohlídky

Zhruba od 40 až 45 let je potřeba kontrolovat hladinu cukru v krvi při běžných kontrolách a odběrech krve u praktického lékaře. Včasným zjištěním cukrovky můžete předejít závažným zdravotním komplikacím, mezi které patří například poškození nervů, srdce a cév. Poškození těchto orgánů může skončit až srdečním infarktem a mrtvicí.

Výskyt infarktu myokardu je u lidí s cukrovkou až pětinásobně vyšší než v běžné populaci.

„Cukrovkáři“ trpí také selháváním ledvin, jehož důsledkem je nutná dialýza (přes 97 000 českých diabetiků má chronické postižení ledvin). Častým následkem cukrovky bývá také nevratné poškození zraku. Více jak 100 600 českých diabetiků má kvůli své nemoci postižený zrak a 2 200 z nich dokonce osleplo. V neposlední řadě může diabetes skončit i amputací nohy (tzv. diabetická noha, kterou trpí na 40 tisíc pacientů).

Naštěstí dnes existují léky, které dokážou hrozbám souvisejícím s cukrovkou zabránit. Je však nutné dodržovat předepsanou léčbu a nespoléhat jen na medikamenty. Ačkoliv už u vás diabetes 2. typu propukl, myslete na pohyb a vhodnou stravu. Ideální je regulované stravování, což znamená přibližně stejný přísun sacharidů a energie v jednotlivých jídlech. V obchodech dnes najdete speciální oddělení pro pacienty s cukrovkou, kde pořídíte desítky DIA potravin.

Buďte fit a nedejte cukrovce šanci

Bude se procento „cukrovkářů“ v naší populaci zvyšovat? Dá se říci, že co se týče diabetu 2. typu, je to jen na nás. Zásah do životního stylu si prevence cukrovky žádá ráznější, ale vzhledem k tomu, jakým zdravotním komplikacím se tak dá vyvarovat – stojí to za to. Začněte žít zdravěji ještě dnes a nedejte diabetu příležitost. Pomůžete nejen sobě, ale i svým dětem, které budou od malička jíst zdravé a plnohodnotné potraviny.

Jste diabetik?